Geoblog.pl    maciasss    Podróże    Węgry...cudowny kraj o smaku Tokaju :-)    Budapeszt - stolica Węgier

Budapeszt - stolica Węgier

Węgry
Węgry, Budapest

Budapeszt jest stolicą, a także największym miastem na Węgrzech. Położone jest w północnej części kraju, nad Dunajem. Do Budapesztu wygodnie dolecimy samolotem. Lotnisko położone jest około 16 km za miastem, ale świetnie z nim skomunikowane. Możemy też wybrać się pociągiem - Budapeszt jest największym i zarazem centralnym punktem krajowej sieci kolejowej. Jest to jedna z najważniejszych metropolii Europy Środkowej, a także 8. co do najbardziej zaludnionych miast w Europie. Każdy znajdzie tutaj coś dla siebie, począwszy od zabytków architektury, a skończywszy na atrakcjach turystycznych takich jak nocne kluby, kawiarnie lub parki ( wyspa Św. Małgorzaty ). Moi drodzy, godnym polecenia i zwiedzenia jest Wielka Synagoga, która zbudowana jest na bazie prostokąta o wymiarach 75x27 m. Została zbudowana w latach 1854-1859 w stylu mauretańskim, na bazie zasadniczo muzułmańskiego stylu ukształtowanego w Afryce Północnej i Hiszpanii. Projekt synagogi wykonał Ludwig Förster.
Należy także wspomnieć, iż Budapeszt w swej architekturze posiada 7 mostów :
- Most Elżbiety,
-Most Łańcuchowy ( znany z filmu "C.K. Dezerterzy",
- Most Małgorzaty,
- Most Megyeri,
- Most Petőfiego,
- Południowy most kolejowy oraz
- Most Wolności.
W Budapeszcie nie brak polskich akcentów , bo przecież jak mówi stare porzekadło : Polak, Węgier dwa bratanki i do szabli, i do szklanki - Lengyel, magyar – két jó barát, együtt harcol, s issza borát. Znaleźć tutaj możemy pomnik obrońców Przemyśla w kształcie lwa upamiętniający śmierć węgierskich żołnierzy broniących tego miasta, a także pomnik Józefa Bema, walczącego w walkach narodowych w 1849 roku.